سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

كيست مويي جزو امراضي است كه نوع آن خوشخيم مي باشد و عليرغم آنكه مي گويند يك نوع سرطان است بايد بگوييم مطلقا ارتباطي با سرطان ندارد. دست كم مي توان اينگونه گفت كه در آغاز بروز آن، كاملا از بيماري سرطان مجرا است. كيست مويي حاوي عفونت است و اين عفونت سبب برور درد مي گردد و حفره هاي كوچك آن منجر به توليد بوي بد مي شود.

كيست مويي چيست؟

سينوس پيلونيدال (PNS) يا به زبان عاميانه كيست مويي به حفره اي گفته مي شود كه به شكل يك سوراخ ريز، در بالاي خط باسن و پايين استخوان دنبالچه به وجود آمده باشد. كيست مويي يك تونلي است كه درون آن مو مي باشد و داراي چند دهانه‌ي كوچك است كه به روي پوست باز شده است و اغلب هم درد فراواني به همراه دارد.

در مجموع بايد گفت به ندرت اتفاق مي افتد كه كيست مويي در قسمت هاي ديگر بدن ديده شود اما در زير بغل نيز امكان دارد شاهد كيست مويي باشيم. كيست مويي در آقايان رايج تر است و افرادي كه مبتلا به اين بيماري مي شوند اغلب زمان ريادي را در حالت نشسته مي گذرانند. مردها بدن پرمو تري دارند و به همين خاطر اين بيماري در آن ها بيشتر اتفاق مي افتد و امكان بروز آن در آقايان چندين برابر زنان است.

براي مداواي بيماري مقعدي كيست مويي نبايد صبر كنيم تا به مرحله سخت و دردآور آن برسد، تشخيص اين بيماري توسط پزشك بسيار كار ساده ايست و درمان آن در مراحل اوليه بسار راحت تر است. به همين خاطر توصيه مي كنيم هر چه زودتر خجالت را كنار بگذاريد و در صورتي كه با اين مشكل مواجه هستيد پيش از آنكه تبديل به يك مشكل ملال آور شود و بخوايد درد زيادي را تحمل كنيد نسبت به درمان آن اقدام نماييد.

علائم كيست مويي

شما چگونه مي توانيد متوجه شويد كه كيست مويي داريد؟

نشانه هاي كيست مويي يا سينوس پايلونيدال بدين گونه مي باشد:

  • پيدايش عفونت و تب و لرز و حالت تهوع با ترشح چرك و خونابه
  • احساس درد با لمس قسمت مبتلا به سينوس
  • پيدايش عفونت به همراه تورم قرمز رنگ با درد ناخوداگاه
  • پيدايش آبسه و به دنبال آن درد فراوان (كيست مويياغلب داراي درد فراواني است).
  • تشكيل گودال هاي زير پوستي در بين دو قسمت باسن و يا اندكي بالاتر از مقعد
  • توليد بوي بد ترشحات در كيست مويي
  • پيدايش درد در زمان نشستن

علل ايجاد كيست مويي يا سينوس پيلونيدال

با اينكه تا به حال دليل مشخصي براي به وجود آمدن بيماري كيست مويي يا سينوس پيلونيدال يافت نشده است، ولي براساس تجربيات پزشكان دليل آن را عوامل اكتسابي و تلفيقي از تغييرات هورموني بعد از بلوغ، رشد مو و اصطكاك ناشي از البسه در زمان زياد مي پندارند.

هورمونهاي جنسي براي نخستين بار در سن بلوغ شروع به توليد مي كنند كه با هدف قرار دادن غدد سباسه احتمال دارد شروعي براي بيماري پيلونيدال باشد. از سوي ديگر مسائل ديگري كه سبب انجام اين فرآيند مي گردد، بدين شكل است كه موهاي در حال رشد در آن نقطه را وادار به رشد در زير پوست مي‌كنند. طبيعت بدن بدين شكل است كه موهاي زير پوستي را به عنوان يك جسم خارجي مي پندارد و در برابر آن يك پاسخ ايمني نسبت مي دهد. اين واكنش ايمني ممكن است به صورت كيست در نواحي موها واكنش دهد. و در نتيجه پوست تحريك شده متورم، قرمز و همراه با دردخواهد بود.

عواملي كه باعث بيماري سينوس پيلونيدال مي شود با برخورداري ار اين عوامل تشديد پيدا خواهد كرد:

  • داشتن شغل هاي كم تحرك
  • وزن بالا
  • عوامل ژنتيكي
  • سابقه ضربه به نواحب پايين كمري مانند نشيمن‌گاه
  • سن: اين بيماري مي تواند در هر سني بروز پيدا كند اما در بين بزرگسالان جوان از سن ۱۵ تا ۴۰ سال متداول تر است.
  • جنس مذكر
  • استفاده از البسه تنگ
  • عدم بهداشت فردي ضعيف: با رعايت نكردن بهداشت سبب آلودگي پوستي و عفونت شده و در نتيجه كيست مويي به وجود مي آيد.

دليل ابتلا به كيست مويي هر چه كه باشد، در نهايت منجر به اين مي شود يك مو زير پوست گير مي كند و در پي آن التهاب و تحريك بافتي به وجود مي آيد و اگر هم آلوده باشد چرك مي كند و شرايط سختي را براي بيمار به وجود مي آورد.

راه و روش هاي درمان كيست مويي

درمان قطعي بيماري كيست مويي جراحي مي باشد و تا وقتي كه اين كيست داراي عفونت باشد اين بيماري به دفعات عود خواهد كرد كه ھمراه با ترشح چرك و درد مي باشد. در نتيجه درمان خانگي و داروئي روش موثري در درمان سينوس موئي نمي باشد.
تنها راهي كه در خصوص درمان كيست مويي پاسخگو است جراحي مي باشد كه در روش هاي سنتي با برداشتن اين توده به شكل گسترده انجام مي شود و باعث ايجاد يك حفره بزرگ مي گردد كه تقريبا ۲ ماه زمان مي برد تا حفره پر و بسته شود. در بعضي موارد براي بستن اين حفره نياز به روش هاي جراحي پلاستيك وسيع است. خوشبختانه امروزه با درمان كيست مويي با ليزر ، جراحي بسيار راحت تر و بي درد سر تر از قبل شده است.

زمان مراجعه به دكتر متخصص و مراقبت هاي پزشكي جهت درمان كيست مويي

اغلب بيماران زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه مو وارد بدن شده و باعث يك عفونت موضعي شده باشد. در چنين شرايطي به تدريج كيست به صورت يك آبسه در آمده و منجر به درد و توده پشت مي گردد. بيماران براي درمان كيست مويي مي توانند براي مشاوره و جراحي به بهترين پزشك اقدام نموده تا سلامتي خود را به دست آورند.

بعد از انجام جراحي و برش، درناژ يا برداشتن، زخم بايد با آلژينات پانسمان شود. البته در زمان بهبود، زخم مي‌تواند با يك پانسمان فومي كه در محل مناسب قرار داده شده و پانسمان ديگري روي آن، مراقبت شود. پانسمان فومي با باز نگه داشتن زخم، از بسته شدن زود هنگام لبه‌هاي زخم جلوگيري مي‌كند. براي كمك به انقباض زخم، هر دو هفته يك بار استنت جديد لازم است. در صورتي كه علائمي از عفونت مشاهده شود، نبايد از استنت استفاده كرد. در هر معاينه، بايد موها و هر نوع ماده خارجي از زخم بيرون آورده شود و با اصلاح هفتگي، بايد از رشد مو در اين ناحيه جلوگيري كرد.

درمان كيست مويي با ليزر در كلينيك مهنا

درمان با ليزر كيست مويي را مي توان در ۲ مرحله انجام داد و از لحاظ ميزان برداشتن ضايعه ھيچ فرقي با جراحي ندارد ولي مزاياي زيادي نسبت به جراحي سنتي دارند و كه عبارتنداز:

  • عدم نياز به بيھوشي عمومي يا نخاعي و بستري شدن دربيمارستان
  • عدم وجود درد و خونريزي در جراحي با ليزر به شكلي كه بيمار فرداي روز عمل ميتواند خيلي راحت بنشيند، در حالي كه در جراحي به روش سنتي بيمار حداقل بايستي چند ھفته در منزل استراحت كند و قادر به انجام كارهاي روزمره نخواهد بود.
  • درجراحي با ليزر كيست مويي احتياجي به پانسمان داخل زخم و تراشيدن زخم نيست و پس از يك روز مي تواند حمام كند و داخل زخم را با آب و صابون بشويد ولي در جراحي به روش سنتي پانسمان داخل زخم و تراشيدن زخم الزامي است .
  • ميزان عود در ھر دو روش سنني و ليزر به يك اندازه است و تقريبا در ۱۰% موارد امكان عود وجود دارد ولي در صورتي كه پس از جراحي با ليزر و بھبود زخم پوست ناحيه عمل با ليزرھاي از بين برنده مو تابش بگيرد ميزان عود به ٢% كاهش مي يابد.

ما در كلينيك مهنا توانسته ايم با استفاده تيمي مجرب و حرفه اي و بهترين پزشك جراحي بيماري نشيمنگاهي و همچنين برخورداري از مجهز ترين دستگاه هاي جراحي نوين خدمات بسيار خوبي را در اسرع وقت به بيماران ارائه دهيم.

هزينه درمان با ليزر كيست مويي

هزينه هاي درمان با ليزر مبلغ مشخصي ندارند و خوشبختانه هم اكنون بيماراني كه بيمه تكميلي هستند، با رايزني هاي صورت گرفته مي توانند پس از جراحي با ليزر با نامه اي از سوي پزشك خود، به اداره بيمه مراجعه كرده و هزينه عمل خود را از بيمه دريافت نمايند.

همچنين بايد گفت براي تعيين مبلغ درمان با ليزر كيست مويي حتما به پزشك مراجعه نماييد تا پس از معاينه هزينه جراحي به شما اعلام گردد.

 

منبع: jarahlaser.com/كيست/


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۱:۰۷ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی