سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

آشنايي با وظايف كولون يا روده بزرگ، نشانه هاي سرطان كولون

كولون يكي از بخش هاي مهم در بدن به شمار مي رود، اگرچه كولون همانند روده باريك، در تغذيه و تعادل آب و الكتروليت اهميت حياتي ندارد ولي مواد زائد روده كوچك را در خود جاي داده و وظيفه جذب مواد غذايي را دارا مي باشد. اين قسمت از بدن ممكن است دچار بيماري هايي از جمله ديورتيكولوز ، ولولوس ، پوليپها و كانسر شود و در عملكرد اين قسمت از بدن اختلال ايجاد نمايد.

كولون چيست ؟

كولون يا همان روده بزرگ بخشي از لوله گوارش و يا همان خم روده به شمار مي رود. اصلي ترين وظيفه كولون جذب آب و املاح است. از نظر آناتوميكي كولونسيگموئيد همان خم روده بوده كه دنباله پس‌روده نزولي است و در حفره خاصره سمت چپ قرار دارد. روده در اين قسمت متسع شده يا گسترش يافته، زيرا مدفوع در اين قسمت مي ماند تا زماني كه از بدن دفع شود. طول كولون در حالت معمول ۴۰ سانتي متر است اما اين طول در افراد مختلف متفاوت است و امكان بيشتر و يا كمتر بودن آن وجود دارد.

خون رساني به اين قسمت از بدن از طريق شاخه‌هاي سرخرگ مزانتريك فوقاني و تحتاني است، همچنين تخليه خون از راه وريدهاي مزانتريك فوقاني و تحتاني به وريد باب مي‌باشد .

وظايف كولون

به طور عمده كولون پنج وظيفه زير را بر عهده دارد :
جذب آب و املاح
ترشح هورمون هاي مخصوص
كمك به حركت مواد زائد به سمت انتهاي دستگاه گوارش
شكل دادن به مدفوع
دفع مدفوع
مواد غذايي كه از طريق روده باريك جذب نشده اند، وارد كولون شده تا جذب و هضم شوند و در انتها به شكل مدفوع از همين قسمت از بدن دفع خواهند شد.

سرطان كولون

سرطان كولون

در حال حاضر سرطان كولون سومين سرطان شايع است كه سبب بروز توده هايي در اين قسمت از بدن مي گردد. ۹۵ % از سرطان هاي كولون از نوع آدنوكارسينوما است يعني اغلب پوشش روده را تحت تاثير قرار مي دهد. اين بيماري اغلب با تومور هاي خوش خيم شروع شده و با گذشت زمان به تومور هايي بدخيم تبديل مي شود. عواملي از جمله افزايش سن، سابقه خانوادگي، رژيم غذايي پرچرب و كم فيبر و سرطان ناحيه دستگاه تناسلي زنان ريسك ابتلا به اين سرطان را به شدت افزايش ميدهد.
آدنوم يا پوليپ هاي روده بزرگ مهمترين علت تشكيل اين سرطان در روده بزرگ است. امكان بروز اين سرطان در هر سني وجود دارد ولي اغلب افراد بالاي ۴۰ سال را درگير ميكند. در اغلب موارد اين بيماري هيچ علامت خاصي را به همراه ندارد از همين روي با معاينات منظم شناسايي مي شود. به همين سبب به همه افراد توصيه مي شود، در دوره هايي منظم براي شناسايي اين بيماري مراجعه كنند. از نشانه هاي سرطان كولون مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم.
درد مبهم شكم
تغيير در اجابت مزاج
مشاهده خون تازه بر روي مدفوع و يا تغيير رنگ آن
احساس خستگي، رنگ پريدگي و افزايش ضربان قلب
كاهش وزن
تهوع و استفراغ
حس دفع ناقص مدفوع

بيشتر بخوانيد:


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۰:۴۴ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی