سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

بيماري بواسير يا هموروئيد بيماري غير واگيرداري است كه شيوع آن به شدت رو به افزايش است. اين بيماري در واقع متورم شدن و گشاد شدن سياهرگ هاي داخل كانال مقعد در اثر اعمال فشار است.

هموروئيد اغلب افرادي در جوامع پيشرفته را درگير مي كند. زيرا يكي از مهمترين علت هاي اصلي در بروز آن، زندگي با سبك تحرك كمتر و مصرف غذاهايي آماده و فاقد فيبر است. به بياني ديگر مي توان گفت اين بيماري با يبوست رابطه اي مستقيم دارد. با بروز اين عارضه، علائم آزار دهنده اي ايجاد مي شوند كه از جمله آنها مي توانيم درد، خونريزي، خارش مقعد، لمس توده در خارج از مقعد و يا پرولاپس يا افتادگي بافت گوشتي از مقعد اشاره كنيم.

اين بيماري با راهكار هاي مختلفي قابل درمان است، ولي هيچ يك از اين روشهاي به اندازه درمان با ليزر تاثيرگذار نخواهند بود. اگر مي خواهيد با اين روش درماني آشنايي يابيد تا انتها همراه ما باشيد و همينطور ميتوانيد از مركز دكتر بيژن عابديان جهت مشاوره و راهنمايي كارشناسان بهرمند شويد:

ليزر بواسير چيست؟

درمان بواسير با ليزر روشي سريع و قطعي براي درمان اين بيماري است. معمولاً از دو نوع ليزر براي درمان اين بيماري استفاده مي شود. تا بافت هموروئيدي و متورم از مقعد خارج شود.

اولي ليزر مادون قرمز يا IRC است كه براي درمان هموروئيد هاي اوليه درجه يك و دو كاربرد دارد. با تابش اين ليزر بر روي رگ آسيب ديده، رگ منقبض و سپس منبسط مي شود. در نتيجه ي اين امر جريان خونرساني به آن قطع گرديده و باعث مي شود، بافت آسيب ديده از بين برود.

نوع ديگر ليزر CO2 است كه در درمان هموروئيدهاي پرولاپس شده و پيشرفته به كار مي رود. در اين روش از ليزر براي برش موضع آسيب ديده استفاده مي شود. اما استفاده از ليزر به جاي تيغ جراحي موجب مي شود، آسيب كمتري به بافت هاي اطراف آن وارد شده و رگ هاي آسيب ديده همزمان ترميم مي شوند تا از خونريزي جلوگيري شود.

ليزر بواسير معمولاً و به جز مواد خاص در مطب پزشك متخصص و بدون نياز به بيهوشي انجام مي شود. تنها در برخي موارد به بيمار بي حسي تزريق مي شود. معمولاً درمان در كمتر از 30 دقيقه به اتمام رسيده و بيمار در طول ليزر درماني دردي را احساس نخواهد كرد. بيماراني كه با اين روش درمان مي شوند، غالباً نيازي به پانسمان و يا تامپون نداشته و درد سر و دردهاي مربوط به تعويض پانسمان را تجربه نمي كنند. پس از اتمام درمان بيمار مي تواند به محيط كار و يا منزل بازگردد. اما به سبب اثرات داروي بي حسي بهتر است، يك نفر همراه بيمار باشد.

دوره نقاهت پس از اين درمان كوتاه است و معمولاً بيمار در طي يك هفته الي 10 روز به بهبودي كامل مي رسد. البته در اين دوران لازم است، از زخم خود به خوبي مراقبت نمايد و نسبت به بهداشت موضع حساس باشد.

ليزر درماني روشي قطعي محسوب مي شود كه بيماري شما را به طور كامل ريشه كن مي كند، اما در نظر داشته باشيد، ليزر در صورتي موثر است كه خود فرد نيز براي درمان اقداماتي را انجام دهد. به علاوه مهارت پزشك كه اين درمان را انجام ميدهد نيز در نتيجه از درمان تاثير گذار است.

 مزيت هاي ليزر نسبت به ديگر روش ها

از مزاياي اين درمان در مقايسه با ديگر روشهاي درماني مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم.

  • درماني سرپايي و سريع
  • بدون ايجاد حس درد و يا خونريزي
  • بهبودي كامل و سريع با دوره نقاهت كوتاه
  • درمان قطعي با از بين بردن كامل بافت بواسيري
  • بدون ايجاد عوارض خطرناك نظير عفونت و التهاب
  • بدون ايجاد خطا و آسيب به نواحي اطراف بافت آسيب ديده
  • هزينه مناسب نسبت به ديگر روشهاي جراحي
  • مناسب براي خانم هايي كه نسبت به جاي ماندن زخم و اسكار جراحي حساس هستند.

آيا ليزر درماني عوارض دارد؟

خير، انجام ليزر هيچ عوارض خاصي را به همراه نخواهد داشت. معمولاً درمان خيلي سريع صورت گرفته و بيش از 98% از افراد پس از ليزر به بهبود كامل مي رسند. احساس درد و خونريزي به ميزان كم پس از درمان طبيعي است اما در صورت بروز علائم شديد و هشدار دهنده با پزشك معالج خود مشورت نماييد.

چه كارهايي انجام دهيم تا مجدداً بواسير نگيريم ؟

مهمترين عواملي كه ممكن است ريسك خطر ابتلا و يا عود مجدد بيماري را در فرد تشديد كند، مربوط به رژيم غذايي  و سبك زندگي فرد است، در نتيجه اين عوامل قابل كنترل هستند. براي موثر واقع شدن درمان و نيز پيشگيري از عود مجدد بيماري لازم است، نكات زير را به ياد داشته باشيد :

  • از زياد نشستن و يا مدت طولاني ايستادن پرهيز كنيد.
  • از استعمال شوينده يا دستمال مرطوب هاي معطر بپرهيزيد.
  • بهداشت ناحيه مقعد را رعايت نماييد اما از زياده روي در شستشو پرهيز كنيد.
  • در صورتي كه اضافه وزن داريد، وزن خود را به حالت تعادل درآوريد.
  • از مصرف مشروبات الكل و سيگار بپرهيزيد.
  • از خشك كردن مقعد با دستمال توالت هاي زبر و خشن اجتناب نماييد. به جاي آن بهتر است مقعد را با حوله اي نرم و با آرامش خشك كنيد.
  • تنها بر روي سطوح نرم بنشينيد و از بالش هاي نرم دوناتي شكل كمك بگيريد.
  • ورزش كنيد، حداقل 30 دقيقه در روز ورزشهاي سبك نظير پياده روي انجام دهيد.
  • از زور زدن در توالت و يا تاخير انداختن در اجابت مزاج پرهيز كنيد.
  • حمام سيتز يا نشيمن به بهبود درد و التهاب به خصوص در دوران نقاهت پس از ليزر كمك مي كند.
  • مراجعه منظم به پزشك براي بررسي روند بهبودي الزامي است. همچنين لازم است، داروهايي را كه پزشك تجويز نموده مطابق با دستورالعمل هاي پزشك مصرف نماييد.

رژيم غذايي

رژيم غذايي صحيح تاثير بسزايي در درمان بيماري و پيشگيري از عود مجدد آن دارد. از آنجايي كه اغلب موارد، اين بيماري در اثر اعمال فشار بر اثر يبوست مزمن كه مشكل بسياري از افراد است، ايجاد ميشود، هدف از اين تغيير عموماً درمان هموروئيد با رعايت رژيم غذايي سالم است.  رعايت نكات زير مي تواند به تسريع روند درمان كمك كند:

  • مصرف فيبر : مصرف خوراكي هاي حاوي فيبر، موجب تجمع اين ماده مغذي در روده ها شده از آنجايي كه بدن انسان ها آنزيم لازم براي هضم اين ماده را ندارد، فيبر در روده ها تجمع كرده و حجم مدفوع را افزايش ميدهد در نتيجه از اين طريق يبوست درمان مي شود. انواع مختلفي از گروه هاي غذايي از جمله انواع ميوه ها مثل بري ها (توت فرنگي و بلوبري)، آلو و انجير، انواع سبزيجات مثل آووكادو، گلابي آسيايي و نيز انواع غلات و حبوبات داراي فيبر هستند
  • نوشيدن آب : نوشيدن آب فراوان مي تواند مدفوع را نرم نمايد. در نتيجه نوشيدن حداقل 8 ليوان آب در طول روز براي درمان بيماري الزامي است.
  • مصرف ملين : در صورتي كه بيماري يبوست با مصرف فيبر درمان نشود، لازم است بيمار از مكمل هاي حاوي فيبر يا ملين هاي طبيعي نظير پسليوم استفاده نمايد.
  • اجتناب از غذاهاي تند و شور : تجربه نشان داده مصرف غذاهاي تند و شور مي تواند وضعيت بيماري را وخيم تر نمايد.

منبع : https://www.fardanews.com/fa/news/976242/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : بررسي مزايا و معايب درمان هموروئيد با ليزر،

ادامه مطلب

تاريخ : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۵:۵۱ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی