سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

واژه ي خونريزي مقعد به معناي مشاهده ي هر مقدار خون در مدفوع هنگام اجابت است. البته نميتوان گفت خونريزي هميشه به ركتوم ربط دارد و ميتواند از ديگر نقاط روده ناشي شده باشد. واژه ي مناسب تر : خونريزي دستگاه گوارش يا GI مي باشد. دليل و علت خونريزي GI بسيار متنوع است كه در ادامه به آنها مي پردازيم.

روده چيست؟

روده (دستگاه گوارش) از دهان شروع و به مقعد خاتمه مي يابد. زمانيكه غذا ميخوريم يا چيزي مينوشيم مواد مسير ناي را طي كرده و به معده مي رسند . معده غذا را خرد و آن را به روده ي كوچك عبور ميدهد.

روده چيست؟

روده ي كوچك چند متر طول دارد و در آنجا غذا هضم و جذب ميشود. سپس غذاي هضم نشده (آب و ضايعات) به روده ي بزرگ منتقل ميشود. روده ي بزرگ حدود 150 سانتيمتر طول دارد و به چهار بخش تقسيم بندي ميشود : صعودي ، عرضي ، نزولي و سيگموئيد روده بزرگ. مقداري آب و نمك از طريق در روده بزرگ جذب بدن ميشود. روده بزرگ سپس به ركتوم كه حدود 15 سانتيمتر طول دارد ختم ميشود. ركتوم مدفوع را ذخيره و به مقعد عبور ميدهد.

انواع خون ريزي مقعد ، خونريزي GI

زمانيكه خونريزي GI داريد ، پزشك موارد زير را بررسي خواهد كرد:

  • شدت خونريزي

خونريزي مقعد ميتواند از ملايم تا شديد (با خطر جاني) فرق كند. در اكثر موارد خونريزي ملايم و متناوب است كه در اين حالت تمام تست ها بصورت سرپايي انجام ميشود و خطر خاصي بيمار را تهديد نميكند . البته اگر مقدار خون زياد شد بايد به پزشك مراجعه شود.

بعضي مواقع خونريزي در دستگاه گوارش آنقدر كم است كه قابل مشاهده نيست و مقدار آن به اندازه اي نيست كه رنگ مدفوع را تغيير دهد و فقط آزمايش مدفوع قادر به شناسايي آن است كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

  • خونريزي از كجا مي آيد؟

منشا خونريزي ميتواند از هر بخش از دستگاه گوارش باشد ، ولي بطور كل بايد گفت :

  • خونريزي از مقعد يا بخش آخر ركتوم است . خون تازه و شفاف است و با مدفوع تركيب نشده و با خارج شدن مدفوع مشاهده و يا مدفوع را بصورت رگه رگه پوشانده است. اين مورد مثلا از زخم مقعد (شقاق) يا از بواسير ايجاد شده است .(توضيح در ادامه)
  • خونريزي از روده است. خون با مدفوع تركيب و رنگ تيره دارد. خونريزي ميتواند بخاطر كوليت ، بيماري ديورتيكولي يا تومور روده باشد. البته بعضي مواقع اگر خونريزي سريع باشد باز رنگ آن شفاف و با مدفوع تركيب نشده است مثلا اگر خونريزي ناگهاني و زياد از بخش ديورتيكول باشد.(توضيح در ادامه)
  • خونريزي از معده يا روده كوچك است. خون براي خروج بايد مسير طولاني سير كند كه در نتيجه تغيير يافته و تيره شده و با مدفوع تركيب ميشود. در اينصورت مدفوع تيره و اصطلاحا به آن melaena گفته ميشود. اين مورد بخاطر خونريزي معده يا زخم اثني عشر است . توجه: melaena يك وضعيت اورژانسي محسوب شده و نشانه ي خونريزي شديد در معده يا اثني عشر است و ميبايست سريعا با پزشك معالج در ميان گذاشته شود.

منبع: كلينيك پايتخت


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : خونريزي مقعد،

ادامه مطلب

تاريخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ | ۰۳:۰۲:۵۴ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی