سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

خونريزي

دفع خون روشن در زمان دفع يا بعد از آن از ديگر علائم شقاق است. با دفع مدفوع سياهرنگ(melena) بايد علل ديگري را جستجو نمود. ترشحات چركي مي تواند بعلت عفونت ثانويه فيشر يا شقاق ايجاد شود. گاهي در حاشيه هاي برجسته شقاق فيستول كوچكي سبب دفع ترشحات چركي مي شود و گاهي خارش مخرج ايجاد مي شود ولي وجود آن براي تشخيص ضرورت ندارد گاهي بواسير( هموروئيد ) بطور همزمان با شقاق وجود دارد و وجود توام آنها دليلي براي اقدام جراحي( ليزري با استاندارد) حتي در شقاق حاد مي باشد ، شقاق در ذات خود سرطان زا نبوده ولي به صورت خاصي مي باشد و در بالاي 40 سالگي بايد وجود همزمان آنها را در نظر داشت

 

درمان شقاق يا فيشر مقعدي

درمان اوليه فيشر يا شقاق مقعد دارويي است كه شقاق حاد در50% موارد و شقاق مزمن در 10% موارد با درمان داروئي بهبود مي يابند. بطور كلي در شقاق حاد درمان داروئي و در شقاق مزمن درمان جراحي ارجح تر است. درمان شقاق چند اصل مهم دارد درمان يبوست- كنترل درد- لگن آب گرم، درمان داروئي شقاق را با استفاده از رژيم پر فيبر، آب فراوان و تحرك بيشتر(ورزش بيشتر) درمان و در صورت لزوم از ملين استفاده كنيد درد با استفاده از كرم هاي بي حس كننده زايلوكائين محتوي ضد التهاب مثل كورتيزون خاصه در زمان دفع تسكين داده مي شود. وقتي كه بيماري به دارو جواب ندهد و يا اينكه بعد از بهبود اوليه مجدد عود كند از روش جراحي با ليزر شقاق استفاده ميشود كه ابتدا محل زخم شقاق با بيحسي موضعي بيحس ميگردد و سپس با ليزر زخم برداشته ميشود و عضله دور مقعد به ميزان كم برش داده ميشود تا به زخم فرصت لازم جهت بهبود داده شود. در حين عمل اگر زائده اضافي در اثر شقاق بوجود آمده باشد قابل برداشتن است و لذا مقعد فرم نرمال اوليه خود را پيدا ميكند. بعد از عمل با ليزر بيمار ميتواند دفع راحت داشته باشد.

 

طريقه انجام جراحي فيشر آنال يا شقاق شقاق مخرج 

فيستور مقعد يك جراحي بسيار ساده مي باشد كه از صدها سال قبل هم انجام مي شد كه شامل شل كردن همان عضله اي كه اسپاسم كرده و برداشتن زخم. كه اين كار هم با چاقو قابل انجام مي باشد و اخيراً در چند سال اخير با ليزر و بي حسي موضعي كه فوق العاده كار راحتي مي باشد و بدون بستري و بيهوشي در كلينيك قابل انجام است. دقيقاً زير ناحيه اي كه زخم مي باشد تزريق ليدوكائين انجام مي شود و بعد از اين كه مريض كاملاً بي حس شد به وسيله ليزر يا چاقو زخم برداشته مي شود و آن عضله اي اسفنكر داخل مقعد بين 10 تا 20% شل مي شود با اين كار بيمار از فرداي جراحي به راحتي مي تواند دستشويي كرده و ظرف چند هفته آرام آرام زخمش خوب شود هر چند در درمان با چاقو نياز به بستري شدن در بيمارستان، بيهوشي و استفاده از تامپون براي جلوگيري از خون ريزي بوده و همچنين يك الي دو هفته استراحت در منزل براي تحمل درد نياز مي باشد.

اين در حالي است كه در درمان با ليزر نيازي به اين كارها نبوده و با بي حسي كه در حين عمل انچام مي شود روز بعد بيمار احساس درد نداشته و از آن روز به بعد هم درد بسيار بسيار كمي خواهد داشت كه آن هم با مصرف داروهاي مسكن ، آنتي بيوتيك و پماد درمان مي شود. درمان هم به صورت درمان قطعي مي باشد، در 95% موارد در روش جراحي چه با ليزر چه با چاقو درمان قاطع است. اين فكر و ذهنيت اشتباه كه خيلي ها مي گويند كه چندين بار انجام داديم اما خوب نشده كاملاً اشتباه است اگر اين كار را يك فرد تجربه دار و كسي كه بارها اين كار را انجام داده باشد انجام دهند درمان كافي و بيماري بدون برگشت خواهد بود. يك ذهنيت غلط ديگر هم وجود دارد كه كه مي گويند كسي عمل نمايدو دچار بي اختياري نسبت به گاز يا مدفوع شده كه اين هم از يك ذهنيت غلط مي باشد. همچنين در مصاحبه اي كه با دكتر انجام شد اين نكته را ذكر نمودند "بنده حدود 20 تا 25 سال سابقه كاري جراحي دارم شايد 1 يا 2 بار مريضي را ديدم كه دچار اين عارضه شده بودند و آن هم به اين دليل كه جراحي به وسيله جراح انجام نشده و جراحي توسط پزشكان عمومي انجام شده بود. ولي واقعاً يك جراح در طي دوران طبابت به اندازه كافي اين كار را انجام مي دهد و مي داند كه به چه انداره بايد رفع شود.

اين موضوع خيلي نادر بوده و به ندرت در گزارش هاي پزشكي بيان شده ولي باز هم به گونه اي نيست كه در هر بيماري وارد مطب مي شود بگويد دچار بي اختياري شده ام! آيا امكان دارد كسي كه مشكل درد دارد و اين دردها را به سختي تحمل كند و پزشكي اين بيمار رو از چاله به چاه بيندازد؟! دردش رو خوب كرده ولي از فردا مجبور باشد كه پوشك ببندد كه اين موضوع اصلاً بخشودني نيست. در هر صورت توصيه اصلي اين مي باشد كه حتماً به تغذيه و ورزش اهميت دهيم و وقتي دچار شديم به يك متخصص مراجعه كنيم كه به عوارض بعدي اين بيماري دچار نشويم"

 

منبع : دكتر درمان


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ | ۰۲:۳۸:۳۱ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی