سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

شقاق يا فيشر نوعي بيماري مقعدي است. شقاق به ايجاد ترك عميق يا برش در ديواره مقعدي گفته ميشود. بسته به ميزان پيشرفت اين عارضه علائمي متعددي بروز مي كنند. اين علائم مي توانند درد، سوزش، خارش تا خونريزي را شامل شوند و با شدت هاي مختلفي بروز كنند. شقاق حاد علائم شديد تري داشته ولي عمق زخم در آن كمتر است. در حالي كه در حالت مزمن عمق زخم بيشتر شده و به عضله مقعدي نيز مي رسد. وقتي بيماري وارد فاز مزمن خود ميشود، با استفاده از درمانهاي خانگي، دارويي و يا حتي تزريق بوتاكس قابل رفع نيست.

در اين موارد معمولاً پزشك انجام جراحي با ليزر را توصيه مي كند. درمان شقاق با ليزر سريع و سرپايي بدون ايجاد درد و خونريزي حين عمل و عوارض و عفونت بعد از عمل بيماري شما را رفع مي كند. يكي ديگر از روشهاي درمان عمل جراحي است كه در ادامه به بررسي بيشتر اين روش و عوارض و هزينه هاي آن مي پردازيم :

عمل جراحي فيشر

در صورتي كه بيماري با استفاده از روشهاي خانگي و دارويي و نيز تزريق بوتاكس بهبود نيابد، عمل جراحي توصيه ميشود. در واقع عمل جراحي شقاق براي بيماري در حالت مزمن انجام ميشود. در اين حالت فشار بسياري زيادي در عضله ايجاد شده و اسپاسم آن مانع از ترميم زخم مي گردد. بنابراين مي بايست از روشهاي جراحي براي كمك به ترميم زخم استفاده نمود. سه روش مختلف براي اين جراحي وجود دارد، كه در ادامه به بررسي بيشتر آنها مي پردازيم:

 اسفنكتروتومي

يكي از روش هاي رايج درمان اين بيماري است. اسفنكتروتومي در بيمارستان و تحت بيهوشي انجام ميشود. براي اين منظور قسمتي از عضله اسفنكتر و پوست اطراف مقعد را قطع مي كنند. با اين كار از طريق كاهش فشار وارده بر عضله، به ترميم سريعتر زخم كمك مي كنند. اسفنكتروتومي در دو روش باز و بسته انجام ميشود.

اسفنكتروتومي باز بدون بخيه رها شده تا ترميم شود. اين روش خطر عفونت بيشتري دارد. در حالي كه در روش بسته موضع جراحي شده را بخيه مي زنند. به اين ترتيب احتمال عفونت آن كمتر است.

فيشركتومي

در صورتي كه خطر آسيب رسيدن به عضله مقعدي و يا بي اختياري مدفوع يا كنترل گاز روده وجود داشته و يا زخم فيشر در موضعي حساس و غير قابل برش باشد. از روش فيشركتومي استفاده مي كنند. در اين روش تنها يك برش بر روي عضله ايجاد مي كنند. تا از فشار داخل آن كاسته شده و به ترميم عضلات كمك شود.

فلپ پيشرفته

فلپ يكي ديگر از روشهاي جراحي شقاق است كه به ندرت انجام ميشود. در اين روش قسمتي از پوست سالم در اطراف مقعد به شكاف ايجاد شده يا همان شقاق بخيه زده مي شود. اين درمان ممكن است به تنهايي انجام شده و يا همراه با اسفنكتروتومي باشد.

مراقبت هاي بعد از عمل

مراقبت هاي بعد از عمل تاثير ويژه اي در نتيجه درمان دارند. با مراقبت درست از زخم مي توان به ترميم سريع تر آن كمك و يا از عفونت جلوگيري نمود. چند توصيه ويژه براي بيماران داريم، كه در ادامه به آنها مي پردازيم:

  • فيبر بخوريد: سعي كنيد حداقل 35 گرم فيبر در طول روز مصرف كنيد. فيبر مي تواند يبوست را رفع كرده و به درمان زخم شقاق كمك كند. براي اين منظور لازم است مصرف انواع ميوه ها، سبزيجات و حبوبات را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.
  • آب بنوشيد: نوشيدن آب مي تواند يبوست را درمان كند. براي اين منظور حداقل 8 ليوان آب در طول روز بنوشيد.
  • حمام سيتز: استفاده از حمام سيتز يا حمام نشيمن مي تواند تاثير مثبتي در ترميم سريعتر زخم و جلوگيري از عفونت آنها داشته باشد. براي اين منظور يك لگن يا وان حمام را از آب گرم پر كرده و در آن بنشينيد.
  • داروها بدون نسخه: مصرف داروهاي آنتي بيوتيك و مسكن مي تواند در جلوگيري از عفونت و كاهش درد موثر باشد. بهتر است قبل از مصرف هر دارويي با پزشك خود مشورت نماييد.
  • تعويض پانسمان: اگر پانسماني در موضع جراحي وجود دارد، نسبت به بهداشت آن دقت داشته و آن را مرتباً تعويض نماييد.
  • محافظت از زخم : براي جلوگيري از آسيب زخم مي توانيد از بالش هاي نرم دوناتي شكل كمك بگيريد و بهداشت اين موضع را رعايت نماييد.
  • كمپرس يخ : استفاده از كمپرس هاي سرد مي تواند در كاهش درد موثر باشد.

همچنين لازم است موارد مثل

  • پرهيز از رابطه جنسي
  • ورزش
  • استفاده از لباسهاي مناسب (با الياف طبيعي و گشاد)

را مد نظر قرار دهيد.

هزينه عمل جراحي شقاق

هزينه اين عمل بسته به عوامل مختلفي تعيين ميشود. اين هزينه بسته به نوع عمل جراحي، مركز درماني كه جراحي در آن انجام ميشود و دستمزدي كه جراح دريافت مي كند، متفاوت است. بنابراين امكان اينكه دقيقا بگوييم هزينه جراحي چقدر است، وجود ندارد.

البته معمولاً هزينه اين جراحي و يا حداقل بخشي از آن توسط بيمه ها طرف قرار داد پرداخت ميشود.

منبع


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۲:۰۸:۴۱ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی