سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

منظور از حمام sitz يا استحمام نشيمن، حمام گرم و كم عمقي است كه ناحيه ي ركتوم  و پرينه (ميان دو راه) را پاكيزه مي سازد. اين حمام همچنين درد و خارش ناحيه ي تناسلي را تسكين ميدهد. براي ساخت حمام sitz مي توانيد از لگن آب گرم يا لگن مخصوص كه بر روي توالت هاي فرنگي نصب مي شود، استفاده نماييد. اين حمام باعث افزايش گردش خون در ناحيه ركتوم شده و بهبودي را سريع تر مي كند اما افراد سالم نيز مي توانند از اين حمام استفاده نمايند. به علاوه اين حمام مي تواند خطر ابتلا به كم خوني را نيز كاهش دهد. براي افزايش تاثيرات حمام sitz مي توانيد مواد ضد باكتري مانند سركه سيب، نمك دريا، جوش شيرين، نمك اپسوم و … را به آب اين حمام اضافه نماييد. اضافه نمودن اين مواد مي تواند با بهبود عفونت، درد و خارش حاصل از بيماري را كاهش دهد. ولي استفاده از ژل حمام يا صابون معطر در اين آب توصيه نمي شود زيرا كه ممكن است به بدتر شدن وضعيت بيانجامد.

چه كساني بايد از حمام sitz استفاده كنند؟

  • خانم هايي كه به تازگي زايمان كرده اند.
  • افرادي كه به تازگي جراحي تناسلي داشته اند مثل جراحي واژن
  • افراد مبتلا به بيماري هاي تناسلي مانند هموروئيد، فيستول، كيست مويي و شقاق
  • افراد مبتلا به ناراحتي هاي روده
  • افراد مبتلا پرولاپس ركتوم
  • افراد مبتلا به پروستات
  • افراد مبتلا به زخم هاي تناسلي و عفونت مهبل

 

تصوير حمام sitz

نحوه استفاده از حمام sitz

در ابتدا لگن مورد نظر را با استفاده از مواد ضدعفوني كننده تميز كرده و بعد ظرف را با آب گرم پر نماييد، ميزان گرمي آب نبايد به حدي باشد كه پوست بسوزد. از قبل حوله خود را در دسترس قرار دهيد و پس از اضافه نمودن مواد دلخواه به آب اين حمام ، براي مدت 15 الي 20 دقيقه در اين آب گرم بنشينيد. پس از طي اين  مدت از حمام خارج شويد و با استفاده از يك حوله نرم به آرامي ناحيه مقعد را خشك كنيد. هرگز با خشونت اين كار را انجام ندهيد زيرا اين احتمال وجود دارد كه پوست ناحيه مقعد تحريك شده و خارش ايجاد گردد. سپس حمام را خالي نموده و خشك كنيد تا براي استفاده هاي بعدي آماده باشد. استفاده از اين حمام تا 3 الي 4 بار در طول روز توصيه شده است.

در حال حاضر حمام sitz داراي انواع مختلفي است كه رايج ترين آن بر روي توالت فرنگي قرار مي گيرد، نوعي پيشرفته اين حمام متصل به شلنگ است و به راحتي از آب پر مي شود.

 

نحوه استفاده حمام sitz

تاثير حمام سيتز بر روي بيماري هاي مقعدي

استفاده از حمام سيتز يكي از راهكار هاي مكمل درمان است، اين روش در مراحل اوليه بيماري مي تواند به درمان آن كمك نمايد و در مراحل پيشرفته تر و يا زماني كه جراحي انجام شده است مي تواند در تسريع فرآيند درمان و بهبود زخم موثر باشد. حمام sitz يا استفاده از لگن آب گرم مي تواند گردش خون در ناحيه مقعد را افزايش دهد و از اين طريق در درمان بيماري هاي ناحيه مقعد از جمله بواسير(هموروئيد)، شقاق، فيستول و كيست مويي موثر است. استفاده از اين حمام مي تواند خارش، تورم، سوزش و درد حاصل از اين بيماري را نيز بهبود بخشد. از طرفي اين حمام مي تواند از طريق شل نمودن عضلات در درمان يبوست كه يكي از علت هاي اصلي بيماري هاي مقعدي مانند هموروئيد و شقاق است موثر باشد. همچنين اگر از پماد براي درمان اين بيماري ها استفاده مي كنيد، بهترين زمان مصرف آن بعد از  حمام سيتز است. استفاده از اين روش تنها مي تواند در بهبود كمك نمايد و لازم براي درمان قطعي بيماري خود به پزشك مراجعه نماييد.

عوارض استفاده از حمام sitz

استفاده از اين حمام معمولاً همراه با عوارض خاصي نخواهد بود، اما يكي از عوارض نادر استفاده از حمام sitz عفونت ناحيه مقعد و پرينه است كه اين عارضه نيز به علت عدم رعايت بهداشت و ضدعفوني نكردن آن پس از هر بار استفاده روي ميدهد.همچنين در صورتي كه پس از استفاده از اين حمام دچار تشديد درد و خارش شديد بايد استفاده از آن را متوقف نماييد.

 

https://clinicdarman.com/


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : حمام sitz،

ادامه مطلب

تاريخ : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۳:۵۳:۴۶ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی