سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

 

هموروئيد وريدهاي بزرگ و متورم (كه واريس نيز ناميده مي شود) در اطراف قسمت بيروني مقعد يا در قسمت پايين ركتوم هستند. ركتوم آخرين قسمت روده است و به مقعد منتهي مي‌شود، دهانه انتهاي روده كه در آن مواد مدفوع از بدن خارج مي شود.

همه افراد در اين ناحيه داراي بافت هموروئيدي هستند كه از عروق خوني، بافت همبند و مقداري ماهيچه تشكيل شده است. اين «بالشتك‌ها» هميشه بزرگ يا متسع نمي‌شوند، اما با افزايش سن، اين پديده شايع‌تر مي‌شود - و باعث آنچه ما هموروئيد مي‌گوييم، كه به آن انبوه هم مي‌گويند، مي‌شود.

بواسير ممكن است در صورت عود كردن، دردناك و به خصوص آزاردهنده باشد، اما خطرناك يا تهديد كننده زندگي نيست و علائم معمولاً ظرف چند روز از بين مي روند. راه‌هاي مؤثر زيادي براي درمان آن‌ها و همچنين گزينه‌هايي براي انواع كمتر رايج هموروئيد وجود دارد كه ممكن است مشكل‌سازتر باشند.

توجه به اين نكته ضروري است كه همه افراد داراي بافت هموروئيدي به عنوان بخشي از آناتومي طبيعي خود هستند. فقط در تعداد كمي از مردم بواسير بزرگ شده يا علامتي ديگر مي شود. بافت هموروئيدي در داخل كانال مقعد و ناحيه پري مقعد قرار دارد و از عروق خوني، بافت همبند و مقدار كمي ماهيچه تشكيل شده است.

انواع بواسير يا هموروئيد

دو نوع اصلي هموروئيد وجود دارد: داخلي و خارجي. بواسير داخلي با پوششي به نام مخاط پوشيده شده است كه به لمس، درد، كشش و دما حساس نيست، در حالي كه هموروئيد خارجي توسط پوست بسيار حساس پوشيده شده است. هنگامي كه مشكلات ايجاد مي‌شود، اين دو نوع هموروئيد مي‌توانند علائم و درمان هاي بسيار متفاوتي داشته باشند.هموروئيد در دو نوع داخلي يا خارجي ايجاد مي‌شود. البته برخي از افراد به هر دو نوع اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

بواسير يا هموروئيد داخلي: اين هموروئيدها در داخل راست روده (بخشي از روده بزرگ كه به مقعد منتهي مي‌شود) ايجاد مي‌شوند و معمولاً با چشم غير مسلح قابل مشاهده نيستند. هموروئيد داخلي معمولاً درد ندارد، اما اغلب بدون درد خونريزي مي‌كند.

در برخي موارد، بواسير داخلي ممكن است از طريق مقعد بيرون بزند و ديده شود كه به پرولاپس معروف است. هنگامي كه اين اتفاق مي‌افتد، آنها معمولاً خود به خود به داخل راست روده برمي‌گردند يا مي‌توانند به عقب رانده شوند. 

هموروئيد خارجي: اين هموروئيدها در زير پوست اطراف قسمت خارجي مقعد ايجاد مي‌شوند. بواسير خارجي معمولا ناراحت‌كننده‌ترين هموروئيدها هستند و مي‌توانند همراه با سوزش و خارش يا دردناك باشند و ممكن است برآمدگي داشته باشند.

انواع هموروئيد داخلي و خارجي

هنگامي كه يك لخته خون در يك هموروئيد خارجي تشكيل مي‌شود، به آن هموروئيد ترومبوزه مي‌گويند كه مي‌تواند منجر به درد شديد و مداوم شود.گاهي اوقات لخته ها خود به خود حل مي شوند، اما اگر حل نشد، پزشك شما مي تواند لخته را از بين ببرد، روشي كه اگر در عرض 72 ساعت پس از تشكيل لخته انجام شود، مؤثرتر است.

علائم و نشانه هاي هموروئيد

بدون شك ديدن خون در كاسه توالت بعد از اجابت مزاج نگران كننده است، اما يكي از علائم اصلي هموروئيد خونريزي است. ساير علائم هموروئيد كه ممكن است بروز پيدا كنند به شرح زير است:

  • خون قرمز روشن روي دستمال توالت يا مدفوع بعد از اجابت مزاج
  • خارش در ناحيه مقعد
  • درد در ناحيه مقعد به خصوص هنگام نشستن
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • يك يا چند توده سخت و دردناك در اطراف مقعد

اگر هر يك از اين علائم هموروئيد را تجربه كرديد، از فشار دادن بيش از حد، مالش يا تميز كردن اطراف مقعد خودداري كنيد، كه مي‌تواند تحريك و خارش را بدتر كند و حتي مي‌تواند منجر به خونريزي شود. علاوه بر اين، به جاي پاك كردن، سعي كنيد آن ناحيه را خشك كنيد.

علل و عوامل خطر هموروئيد

تصور مي‌شود شرايط و عادت‌هاي متعددي باعث ايجاد هموروئيد مي‌شوند:

  • يبوست مزمن يا اسهال
  • زور زدن بيش از حد در هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولاني مدت روي توالت
  • زور زدن، يبوست و نشستن طولاني‌مدت همگي مي‌توانند بر جريان خون در آن ناحيه تأثير بگذارند و باعث مي‌شوند خون با سرعت مورد انتظار خود (معروف به تجمع) در داخل رگ‌ها حركت نكند و منجر به هموروئيد شود.

عواملي كه خطر ابتلا به هموروئيد را افزايش مي دهد:

  • كمبود فيبر در رژيم غذايي
  • چاقي: اضافه وزن مي تواند بر بافت هموروئيدي فشار وارد كند.
  • افزايش سن: با بالا رفتن سن، بافت همبند در راست روده و مقعد ضعيف‌تر مي‌شود و به طور بالقوه منجر به هموروئيدهاي برآمده مي‌شود.
  • بارداري: با رشد جنين و فشار آوردن به شكم، وريدهاي راست روده و مقعد ممكن است بزرگ شوند. اين مشكل معمولا پس از تولد برطرف مي‌شود.

زمان مراجعه به دكتر متخصص بواسير يا هموروئيد

هرچند مشاهده خون ريزي هنگام اجابت اصلا عادي نيست و مي‌تواند به بيماري هاي ديگري از قبيل سرطان روده بزرگ يا مقعد و بيماري هاي التهابي روده مربوط باشد، ولي معمول ترين نشانه ي هموروئيد است.

به هر حال بدون مراجعه به دكتر متخصص نبايد خون ريزي را به هموروئيد ربط داد. قبل از اقدام به درمان، معاينه و آزمايش پزشكي تنها راه تشخيص و رد كردن بيماري هاي جدي تر است. هر زمان كه دچار خونريزي، درد ركتوم يا خستگي عضلاني شديد زمان آن فرا رسيده كه به پزشك مراجعه كنيد و در اين باره با او مشورت كنيد.

همچنين در صورتي كه پزشك ابتلا به هموروئيد را در شما تاييد نموده و علائم بيماري با استفاده از روش هايي مانند مصرف مكمل هاي فيبر، ورزش، افزايش مصرف آب و حمام سيتز درمان نشده است لازم است با پزشك در اين باره مشورت كنيد.

 

yun.ir/wy0fy7


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : هموروئيد داخلي، هموروئيد خارجي، درمان هموروئيد داخلي،

ادامه مطلب

تاريخ : ۵ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۲:۱۸ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی