سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

شقاق يا فيشر مقعد نياز به جراحي دارد؟

شقاق مقعد يا آنال فيشر وضعيتي بسيار دردناك است كه حاصل زخم سطحي يا پارگي در ناحيه پوشش سلولي مقعد است. شقاق به صورت يك خط طولي است كه در نيمه تحتاني كانال مقعد در ناحيه زير خط دندانه‌اي ايجاد مي‌شود و چون اين ناحيه حسگرهاي بسيار زيادي دارد، يك وضعيت فوق‌العاده دردناك را براي فرد بيمار ايجاد مي‌كند.

مانند ساير بريدگي ها يا پارگي هاي كوچك روي پوست، شقاق مقعدي ممكن است در عرض چند هفته خود به خود بهبود يابد. با اين حال، اگر شقاق مقعدي داريد، بايد به پزشك عمومي مراجعه كنيد زيرا آنها مي‌توانند به شما توصيه‌ها و داروهايي براي كمك به كاهش علائم و بهبود سريع‌تر شقاق بدهند.

بسياري از موارد شقاق مقعدي خفيف مي‌تواند با درمان‌هاي دارويي بهبود يابد. اما شقاق مزمن معمولا بعد از درمان‌هاي خانگي و دارويي دچار عود مكرر مي‌شود و به راحتي بهبود نمي‌يابد. در چنين شرايطي روش‌هاي ليزر و عمل جراحي شقاق تنها راه‌هاي درمان اين عارضه هستند.

اقداماتي براي پيشگيري و درمان شقاق حاد

تعدادي از اقدامات خودياري وجود دارد كه پزشك ممكن است براي درمان يبوست و كاهش درد ناشي از شقاق مقعدي توصيه كند. از بين بردن يبوست با كاهش فشار ركتوم مي‌تواند به شقاق مقعدي كمك كند تا بهبود يابد و احتمال ايجاد شقاق مكرر در آينده را كاهش دهد. اقدامات خودياري عبارتند از:

 

  • افزايش مصرف روزانه فيبر با گنجاندن مقدار زيادي از غذاهاي پرفيبر در رژيم غذايي خود مانند ميوه، سبزيجات و غلات كامل
  • جلوگيري از كم آبي با نوشيدن آب فراوان
  • تلاش براي ورزش بيشتر – براي مثال، با پياده روي يا دويدن روزانه
  • وقتي احساس مي‌كنيد نياز به دفع داريد، توالت رفتن را به تاخير نيندازيد
  • اگر از دستمال مرطوب استفاده مي‌كنيد، از مصرف محصولاتي كه معطر يا حاوي الكل هستند اجتناب كنيد، زيرا ممكن است منجر به ناراحتي يا خارش شود
  • چند بار در روز، مخصوصاً بعد از مدفوع، داخل يك لگن آبگرم بشينيد تا عضلات مقعد از حالت انقباض خارج شوند

اگر به شقاق مقعدي مبتلا هستيد اما با اقدامات خودياري و مراقبت‌هاي خانگي بهبود نيافته‌ايد، پزشك ممكن است روش‌هيا عمل جراحي فيشر را براي شما تجويز كند.

روش‌هاي عمل جراحي شقاق

شقاق مزمن بايد با جراحي اصلاح شود. شقاق و بافت اسكار مربوطه برداشته مي‌شود و گاهي اوقات، يك برش نازك در عضله اسفنكتر مقعد نيز ايجاد مي‌شود. روش‌هاي جراحي كه براي شقاق مورد استفاده قرار مي‌گيرد به شرح زير است:

عمل ليزر شقاق (فيشر)

بسياري از افراد به دليل ترس از جراحي و عوارضي كه مي تواند داشته باشد، درمان شقاق را به تاخير مي‌اندارند. يكي از بهترين روش‌هاي عمل سرپايي شقاق يا فيشر، ليزر درماني است. عمل ليزر شقاق به صورت سرپايي و با بي حسي موضعي انجام مي‌شود و نيازي به بستري شدن و گذراندن دوران نقاهت طولاني نمي‌باشد.

بهترين روش درمان شقاق با ليزر است كه هيچگونه عوارضي را به دنبال ندارد و در كمتر از نيم ساعت به صورت سرپايي و در كلينيك انجام مي‌شود.

عمل اسفنكتروتومي

اين روش شامل بريدن ماهيچه هاي اسفنكتر در قسمت پايين بدن براي رهايي از تنش است كه به شقاق اجازه مي دهد تا بهبود يابد. پزشك شما معمولاً اين را تنها پس از اينكه ساير درمان‌ها از جمله بوتاكس را امتحان كرديد، پيشنهاد مي‌كند. شما معمولاً عمل را با بيهوشي عمومي انجام خواهيد داد، به اين معني كه در طول آن در خواب خواهيد بود.

اين روش را مي توان به دو روش انجام داد. در اسفنكتروتومي باز، جراح يك برش كوچك در پوست شما ايجاد مي كند تا بتواند عضله اسفنكتر را ببيند. برش معمولاً براي بهبودي باز مي ماند. در اسفنكتروتومي بسته، جراح تيغه اي را از زير پوست شما عبور مي دهد تا به عضله برسد و آن را برش دهد.

فيشركتومي

جراحي شقاق به روش فيشركتومي معمولا همراه با بوتاكس انجام مي‌شود و در آن پوست آسيب ديده ناحيه اطراف مقعد برش داده شده و حذف مي‌شود. ناحيه‌اي كه پوست آن برداشته شده به مرور ترميم و در نهايت بيماري درمان مي شود.

فلپ پيشرفته

جراحي شقاق به روش فلپ معمولا پيشنهاد نمي‌شود و تنها در مواردي كه ساير روش‌هاي درمان نتيجه بخش نباشند، كاربرد دارد. در اين عمل نوعي پيوند پوست از ناحيه سالم مقعد به ناحيه آسيب ديده انجام مي‌شود تا شانس بهبود زخم شقاق افزايش يابد.

نقاهت بعد از عمل شقاق

ممكن است براي نرم كردن مدفوع و جلوگيري از يبوست به شما مسكن و دارو داده شود. همچنين بايد مايعات زيادي بنوشيد و غذاهايي بخوريد كه فيبر زيادي در آنها وجود دارد تا از بازگشت شقاق مقعدي جلوگيري كنيد. غذاهاي پر فيبر شامل ميوه ها و سبزيجات، نان هاي سبوس دار و غلات هستند.

مهم است كه كف خود را تميز و خشك نگه داريد. در چند روز اول پس از جراحي، بعد از هر بار اجابت مزاج (پوو) حمام يا دوش بگيريد. سپس محل را با پنبه مرطوب تميز كنيد. ممكن است تا 10 روز پس از عمل، متوجه خون در حمام يا دستمال توالت شويد. برخي از افراد نيز براي چند روز در مدفوع خود ترشحات مخاطي دارند.

زمان بهبودي از فردي به فرد ديگر متفاوت است، اگرچه اكثر افراد آنقدر احساس خوبي دارند كه در عرض چند روز به فعاليت هاي معمول خود بازگردند. اگر درد شديد، خونريزي يا تب داريد، بايد با پزشك مشورت كنيد. ممكن است بيمارستان شماره خاصي را براي تماس به شما بدهد.

علائم شقاق يا فيشر مقعد

علائم معمولي شقاق مقعدي شامل درد و سوزش در داخل و اطراف مقعد است. درد مي‌تواند واقعاً بد باشد و هنگام دفع مدفوع و تا يك ساعت يا بيشتر پس از دفع مدفوع بدتر مي‌شود.

همچنين ممكن است هنگام دفع مدفوع كمي خونريزي داشته باشيد (معمولاً قرمز روشن) كه در توالت يا روي دستمال قابل مشاهده است. خونريزي از مقعد هميشه بايد توسط پزشك بررسي شود.

مشاهده زخم و در مواقعي زائده پوستي (اسكين تگ حاصل از زخم) در مقعد يكي ديگر از نشانه‌هاي شقاق است.

 

مشاهده مطب كامل در سايت كافه دانش


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : شقاق، جراحي شقاق، عمل فيشر، عمل جراحي شقاق،

ادامه مطلب

تاريخ : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۳:۵۲ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی