سلامت و پزشكي

سلامت و پزشكي

<-PostTitle->

خوب مي دانيم كه علائم بيماري فيستول تا چه حد مي توانند براي بيمار آزار دهنده باشد. اغلب بيماران مبتلا به فيستول مقعد با شكايت از درد غير قابل تحمل، ترشحات چركي و بوي نامطبوع به ما مراجعه مي كنند. اين علائم آزار دهنده باعث شده تا بيماران به دنبال راه حلي باشند كه بتواند در سريع ترين زمان ممكن بيماري آن ها را از بين ببرد.

 
در اين موارد پزشك انجام جراحي با ليزر را به بيمار پيشنهاد مي كند. اما عده اي از بيماران به اشتباه گمان مي كنند. جراحي سنتي موثر تر از ليزر است. به همين جهت تصميم گرفتيم تا به بررسي كامل اين دو روش بپردازيم تا براي هميشه اين شك و ترديد ها را برطرف كنيم.

سال هاي طولاني از ورود تكنولوژي ليزر به حوزه پزشكي گذشته است. اما به دليل عدم اطلاع رساني، هنوز هم عده زيادي از بيماران از مزيت هاي حيرت آور اين تكنولوژي بي خبر هستند و به اشتباه تن به انجام جراحي سنتي مي دهند. در ادامه اين دو روش درماني را با هم مقايسه مي كنيم. به دقت مطلب ما را مطالعه كنيد تا در پايان خود شما بتوانيد بهترين روش را براي درمان بيماري فيستول انتخاب كنيد.

نگاهي اجمالي به بيماري فيستول
فيستول مقعدي يك سوراخ عميق ولي باريك شبيه به تونل است كه با فاصله چند سانتي از دريچه مقعد ايجاد ميشود. اين مسير غير طبيعي از يك سمت به بخش انتهاي روده و از سمت ديگر به پوست اطراف مقعد مي رسد.


علت

علت اين بيماري عفونت و التهاب در روده است. وقتي عفونتي مانند آبسه در روده تجمع مي كند، ولي درمان نمي شود. در طي چند هفته اين عفونت پيشروي مي كند تا به سطح پوست برسد. مسيري كه عفونت در آن پيش روي كرده همان فيستول است.

بيماري هاي زير به علت ايجاد عفونت در روده، عامل فيستول مقعد هستند:

بيماري هاي مقاربتي مانند سيفليس
بيماري هاي التهابي روده مانند ديورتيكولز، كرون، كوليت
آبسه مقعد
و ….
علائم

درد مقعد
خونريزي
ترشحات عفوني از زخم فيستول
مشاهده برجستگي قرمز، ملتهب، دردناك در اطراف مقعد
تب
هنوز هيچ دارويي براي از بين بردن فيستول وجود ندارد. اين بيماري در گذشته با جراحي سنتي و در سال هاي اخير با استفاده از ليزر درمان ميشود.

جراحي فيستول با ليزر
در درمان فيستول با ليزر درماني بر خلاف جراحي سنتي، نيازي به ايجاد برش نيست. در اين روش، ابتدا داخل زخم را تخليه كرده و شستشو مي دهند. سپس ليزر را وارد مجرا مي كنند، تا مسير ايجاد شده را از ابتدا تا انتها سوزانده و از بين ببرد. تمامي اين مراحل در كمتر از نيم ساعت انجام ميشود.

از آنجايي كه ليزر نيازي به برش ندارد، پس هيچ آسيبي به اسفنكتر مقعد وارد نكرده و خطر بي اختياري در كنترل مدفوع يا گاز روده نيز وجود ندارد.

جراحي و ليزر فيستول
جراحي سنتي فيستول يا همان فيستولوتومي در بيمارستان انجام ميشود. براي انجام اين جراحي كل مسير، از ابتداي آن در روده تا انتهاي فيستول بر روي پوست را برش داده و باز مي كنند.

هدف از اين نوع جراحي تخليه عفونت و شستشوي مسير فيستول است. سپس بدون بخيه زدن زخم را رها مي كنند تا در طي يك الي دو ماه آينده از داخل به سمت خارج ترميم شود.

عضله اسفنكتر مقعدي، عضله اي است كه به فرد قدرت كنترل دفع مدفوع را مي دهد. از طرفي فيستول مقعد از روده شروع شده و با عبور از اين عضله در سطح پوست به پايان مي رسد. بنابراين پزشكان مجبور هستند حين جراحي اين عضله را شكاف دهند. اين موضوع در برخي موارد؛ موجب ميشود بيمار براي مدتي كوتاه يا در طولاني مدت دچار بي اختياري در كنترل مدفوع شود.


مزاياي ليزر نسبت به جراحي سنتي
برتري هاي ليزر نسبت به جراحي به روش سنتي موجب شده تا امروزه به ندرت بيماران تن به درمان هاي جراحي دهند. از اين مزيت ها مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم:

عدم نياز به بستري در بيمارستان
بي ترديد همه بيماران از اينكه در بيمارستان بستري شوند، حس بد دارند. خوشبختانه ليزر سرپايي و در كمتر از نيم ساعت انجام ميشود. اما براي انجام جراحي به روش سنتي بايد حداقل دو الي سه روز را در بيمارستان طي كنيد.

در ضمن نوبت گرفتن از بيمارستان براي جراحي ممكن است، درمان را براي هفته ها به تعويق اندازد كه در اين صورت فيستول پيشرفت كرده و درمان پيچيده تر خواهد شد.


بدون درد يا خونريزي
از آنجايي كه ليزر اعصاب و عروق آسيب ديده را ترميم مي كند، بيمار حين جراحي يا بعد از آن دردي را احساس نمي كند. اما در روش سنتي چون بخشي از بافت بدن برش خورده بيماران پس از به هوش آمدن درد شديدي دارند و خونريزي نيز تا روز ها و هفته هاي بعد ادامه خواهد داشت.

بدون نياز به تزريق بيهوشي
ليزر نيازي به بيهوشي ندارد. تنها ممكن است براي اطمينان خاطر به بيمار بي حسي موضعي تزريق شود. اما در روش سنتي، جراحي در اطاق عمل بيمارستان و تحت بيهوشي انجام ميشود. داروي بيهوشي براي بدن مضر بوده و امكان تزريق آن به بيماران قلبي و ديابتي وجود ندارد.

دوره نقاهت كوتاه
همان طور كه توضيح داديم، براي انجام ليزر برش ايجاد نمي كنند، پس مسلم است كه دوره نقاهت بسيار كوتاه بوده و بيماران حداكثر در طي دو الي سه روز مي توانند به زندگي عادي بازگردد. در حالي كه در روش سنتي، براي ترميم شدن بافت برش خورده به هفته ها و ماه ها زمان نياز است.

كاهش هزينه ها
براي اينكه جراحي سنتي انجام دهيد، علاوه بر هزينه مربوط به جراحي، بايد هزينه هاي مربوط به بستري در بيمارستان، داروها، تست هاي قبل از جراحي، تعويض پانسمان و …. را نيز پرداخت كنيد. ضمن آنكه ممكن است اصلا درمان موفقيت آميز نباشد و مجبور به تكرار درمان شويد.

اين در حالي است كه ليزر فيستول در يك جلسه انجام ميشود و شما مي توانيد با پرداخت تنها يك بار هزينه براي هميشه از اين بيماري رها شويد.


حفظ زيبايي پوست
يكي از مشكلات جراحي كه اغلب خانم ها از آن ناراضي هستند، آسيب ديدن پوست و ايجاد اسكار (جاي زخم) هاي آزار دهنده است. اما با انجام ليزر به پوست هيچ آسيبي وارد نميشود و از نظر زيبايي نيز تغييري نخواهد كرد.

بيشتر بخوانيد : عكس فيستول مقعدي + تصاوير واقعي قبل و بعد از جراحي

حذف عوارض جراحي سنتي
جراحي اين بيماري همراه با ريسك عفونت، بي اختياري، تنگي مقعد و … است. در صورت كه انجام ليزر نيازي به نگراني در مورد عفونت يا از دست دادن اختيار در كنترل مدفوع نيست.

بدون نياز به تعويض پانسمان
مراقبت از زخم كه جراحي فيستول شده بسيار اهميت دارد چرا كه زخم باز است و احتمال آلوده شدن آن بسيار زياد! بنابراين بايد هر روز پانسمان را عوض كنيد. اما فيستولي كه با ليزر جراحي شده، نياز به مراقبت ويژه و يا تعويض پانسمان ندارد.

مركز درمان تهران به صورت تخصصي در زمينه درمان بيماريهاي نشيمنگاهي مانند فيستول، شقاق، كيست مويي و بواسير با ليزر فعاليت دارد.

امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : ،

ادامه مطلب

تاريخ : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۰:۴۰ | نویسنده : مهدي پدرام اصل |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی